Wielu marketingowców powtarza, że lista adresowa jest najważniejsza. „Należy budować jak największą listę adresową”. Zgoda lista jest ważna, ale równie ważne jest budowanie relacji z tą listą, klientami, a przede wszystkim potencjalnymi klientami. Za każdym adresem stoi człowiek, z którym powinieneś zbudować więź – pozytywną relację.

Duża lista to skarb, ale przede wszystkim powinna być ona tematyczna i winno się robić wszystko, aby ona „żyła”. Wiem, że trudno jest być przyjacielem dla 1000 osób z listy, ale ja wolałbym mieć listę 50 osób, z którymi utrzymuje relację, niż 10 000 przypadkowych subskrybentów. Dlatego daj się poznać swojej liście już od dziś. Nie zaczynaj od oferty, a nawiąż pozytywne relacje.

Budowanie relacji biznesowych : Blog

Idealnym narzędziem na budowanie relacji biznesowych jest posiadanie własnego bloga ( jeśli nie wiesz jak go założyć, to polecam artykuł jak założyć bloga ). Ja traktuje swoje blogi jak gazety, w których jestem redaktorem. Informację na nim publikowane docierają do setek osób dziennie. To jedna z ulubionych form kontaktu i budowania relacji z potencjalnymi partnerami. Dodatkowym atutem jest język postów, publikowanych na blogu. Dozwolona, a nawet pożądana jest luźna forma, tak jak podczas rozmowy przez telefon z kolegą, czy koleżanką. Oczywiście, jeśli chcemy, aby nasza twórczość przyniosła oczekiwane rezultaty artykuły muszą być również praktyczne i merytoryczne. Ale o tym później.

Jak budować relacje biznesowe : Portale społecznościowe

Portale społecznościowe opanowały internet. Ktoś nawet powiedział, że jak Cię nie ma na Facebooku to nie żyjesz. Dla mnie to troszkę przesada, ale niewątpliwie portale społecznościowe powinny być dla Ciebie narzędziem do budowania relacji. Mało tego, Twoim znajomi to osoby, które znasz i kontakt z nimi jest pewnie czystą przyjemnością (oczywiście nie ze wszystkimi :)). Jeśli będziesz aktywny i będziesz „karmił” swoją społeczność praktycznymi i wartościowymi materiałami to stworzysz tzw. efekt kuli śnieżnej. Przecież Twoi znajomi mają swoich znajomych, dzięki temu informacja może dotrzeć łatwo i przede wszystkim naturalnie nawet do kilkuset osób.

Możesz również być aktywny w grupach tematycznych i tam poznawać osoby, które mają podobne zainteresowania. Nie rób tego często (obawa o blokadę Twojego konta), ale od czasu do czasu możesz wysłać prywatną wiadomość do osób związanych z grupą tematyczną. „Cześć śledząc Twoje wpisy zauważyłem, że masz podobne zainteresowania – może wymienimy doświadczenia…” może być pierwszym krokiem do nawiązania kolejnej pozytywnej relacji i znajomości.

Forum dyskusyjne, a budowanie relacji

Forum to podobnie jak blog doskonałe pole do popisu dla Ciebie i zaprezentowania Twojej wiedzy i umiejętności szerszemu gronu. Zazwyczaj fora skupiają internautów z wybranej dziedziny. Znajdują się tam zarówno prawdziwi pasjonaci jak i osoby początkujące. To Twoja szansa. Pomoc osobom początkującym pierwszy krok do budowania relacji. Wyrastasz dzięki temu w oczach laików tematu do roli eksperta, a wiadomo eksperta się szanuje i docenia. Zapewne szanujesz osoby, które w jakiś sposób Ci w życiu pomogły ?! Uwierz mi, miło przeczytać e-maila z podziękowaniem na pomoc w rozwiązaniu jakiegoś problemu. Ten e-mail może być pierwszym krokiem kolejnej, pozytywnej relacji.

Webinary, ekstraklasa budowania relacji

Webinary, czyli prezentacje online to bardzo skuteczne narzędzia do budowania relacji w internecie. Budowanie pozytywnych relacji za pomocą webinarów wymaga już nieco więcej pracy. Przede wszystkim musisz mieć opracowaną wartościową prezentację na wybrany temat. Jeśli nie wiesz na jaki, to zastanów się jaki problem może mieć Twoja grupa docelowa i opracuj materiał, który krok po kroku rozwiązuje ten problem.

budowanie relacji
Zacznij budować relacje biznesowe od dzisiaj

Kolejnym elementem jest posiadanie pokoju konferencyjnego. Jeśli chcesz mieć swój własny pokój konferencyjny, to zapraszam Cię o kontaktu, a pokaże Ci dostępne możliwości w tym zakresie. Możesz organizować konferencje płatne jak i darmowe. Webinary to korzyści dla każdego, ponieważ Twoi widzowie mają możliwość zdobycia wartościowej wiedzy, bez konieczności wychodzenia z domu, a Ty masz możliwość błyskawicznego przekazywania informacji.

Szkolenia stacjonarne to liga mistrzów budowania relacji

Doświadczenia zdobyte podczas webinariów możesz wykorzystać na szkoleniach stacjonarnych i rozmowach na żywo. Takie spotkania to zdecydowanie wyższa szkoła jazdy, dlatego zanim zainaugurujesz karierę wykładowcy i trenera musisz być mistrzem powyższych metod budowania relacji. Nie muszę dodawać, że organizacja szkolenia stacjonarnego wymaga nie tylko pieniędzy lecz również umiejętności organizacyjnych. Kluczowe jest również opanowanie stresu i talent interesującego mówcy. Szkolenie stacjonarne to odważny krok, lecz absolutnie możliwy do wykonania przy uwzględnieniu kilku kluczowych elementów.

===

Dlaczego tracą klientów bo nie angażują się w marketing w Internecie ? Zajrzyj www.trenermarketingu.pl i przenieś swój biznes do Internetu.

===

michał szafrański

Udanego dnia
Michał Szafrański

Jeżeli spodobał Ci się artykuł, polub stronę na Facebooku i udostępnij info znajomym …

Autor 

Pasjonat Internetu i przedsiębiorczości. Pomagam firmom sprzedawać więcej w Internecie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *