Odpowiemy sobie dziś na kilka ważnych pytań. Między innymi czy reklama w Internecie się opłaca oraz zmierzymy opłacalność reklamy w sieci. Wszystko po to, aby pomóc Ci określić zwrot kosztów reklamy. Ciekawi Cię ten temat – no to zaczynamy !

Jak sprawdzić czy reklama w Internecie się opłaca

Doskonałym narzędziem, aby sprawdzić, czy reklama w Internecie się opłaca jest konwersja. Czyli jednym słowem analiza tego, skąd przychodzi nam ruch na stronę. Konwersji można poddać również kliknięcie np. klikalny kontakt telefoniczny 📱 730 775 333  (jeśli oczywiście masz możliwość wybrać numer bezpośrednio ze strony). Jeśli nie masz interaktywnego numeru telefonu, to koniecznie przeczytaj artykuł na moim blogu. Wracamy do konwersji. Dzięki niej sprawdzasz po prostu z jakich źródeł płynie do Ciebie ruch. Pomaga to ocenić, w jakie źródła reklamy warto, a w jakie nie warto inwestować. No dobrze, ale konwersja to ostatni element sprawdzania opłacalności reklamy. Co zatem zrobić na początku ?

Otrzymuje wiele pytań w stylu czy warto inwestować w reklamę w Internecie lub ile w nią zainwestować. W odpowiedzi biorę kalkulator i liczę, bo suma zainwestowana w reklamę nie jest ani za duża, ani za mała, jeżeli przynosi zyski.

czy reklama w internecie się opłaca

Jeżeli ktoś kiedy zaproponuje Twojej firmie płatną reklamę w Internecie musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • co sprzedajesz lub jakie usługi świadczysz (informacja fundamentalna z punktu widzenia wyboru formy i medium reklamy)
  • w jaki sposób teraz pozyskujesz klientów (czy masz stronę internetową, ile czy w ogóle inwestujesz w reklamę (pozycjonowanie, reklamę płatną itp))
  • jaką masz marże na jednym produkcie lub usłudze,
  • na jakim rynku działasz.

Odpowiedzi na te pytania podpowiedzą Ci, czy w Twoim przypadku reklama się opłaca i jak rozsądnie dysponować budżetem reklamowym. W dalszych wyjaśnieniach posłużę się wymyślonymi przykładami dwóch firm.

Opłacalność reklamy : Przykłady

Aby zobrazować Ci jak mierzymy opłacalność reklamy poznaj dwie przykładowe kampanie reklamowe:

Przykład 1:

Janusz produkuje lusterka do samochodów. Średnio na jednym z lusterek uzyskuje marżę w wysokości 30 zł. Chce sprzedawać na terenie całego kraju. Narzędzie pomiaru zasięgu podpowiada, że potencjalny zasięg to 50 000 osłon.

Co by się stało jakby zainwestował w reklamę 300 zł miesięcznie ? Dużo prawda ? Niekoniecznie ! Poznaj dane liczbowe:

Inwestycja 300 zł
Zasięg pesymistyczny (50 % całości) 25000
Klikalność na poziomie 5% 1250
Zakup po kliknięciu na poziomie 5% 63
Przychód (sprzedaż x marża) 1 875 zł
Zysk (Przychód – koszty reklamy 1 875 zł – 300 = 1 575 zł

Zobacz, czym jest w takim przypadku inwestycja 300 zł miesięcznie. To tylko przykładowe kalkulacje. Jeżeli napiszesz (w komentarzu co sprzedajesz) to wyliczę Ci dokładniej. Oczywiście od tego trzeba odliczyć wynagrodzenie kogoś, kto to wszystko skonfiguruje i włączy i będzie obsługiwał „maszynkę” 😉

Przykład 2

Monika prowadzi zakład kosmetyczno-fryzjerski w małym mieście (15 000 mieszkańców). Marże (po odliczeniu kosztów lokalu, materiałów i innych) szacuje na poziomie 20 zł. Chciałaby zainwestować w reklamę, ale z uwagi na niewielką skalę działalności posiada niewielki budżet. Monika nie chciałaby inwestować więcej niż 100 zł miesięcznie.

Przy niewielkim budżecie trzeba uderzyć w reklamę lokalnie. To racjonalne, aby kierować ją do osób mieszkających w pobliżu. Jak podpowiada matematyka i dla proporcjonalnie mniejszego rynku (na przykład 1000 wyświetleń i 5% otwieralność i decyzje o zakupie) budżet może i by wystarczył, ale trzeba by zastosować techniki zwiększające konwersje z 5 do 10 %. Inaczej dokładamy do reklamy i zarabiamy tylko na nią.

To reklama powinna zarabiać na Nas, a nie my na reklamę

Pamiętaj jednak, że warto testować różne rodzaje, formy i treści reklamy. Tylko wtedy znajdziemy optymalne rozwiązanie, które skutecznie zwiększy nam zwrot z inwestycji w reklamę.

Chciałbym w tym miejscu zwrócić uwagę na bardzo WAŻNĄ RZECZ. Istnieje jednak niebezpieczeństwo zbyt niskiego budżetu reklamowego, który prowadzi do tzw. „przepaleniu budżetu„. Dlatego, aby tego uniknąć warto doradzić się kogoś w kwestii optymalizacji kosztów kampanii reklamowej w Internecie.

Może się okazać, że zainwestujemy w reklam 50 zł i nie otrzymamy zwrotu z inwestycji. Dlaczego ? Jeżeli kiedyś złapałeś się w taką pułapkę napisz proszę o tym w komentarzach, a podpowiem Ci gotowe rozwiązanie.

Kolejną pułapką jest źle zoptymalizowana reklama, która niepotrzebnie zwiększa Nasz budżet. Zastosowanie już kilka zmian może zaoszczędzić nam nawet kilkadziesiąt procent budżetu.

Czy pozycjonowanie stron się opłaca ?

Aby ocenić czy pozycjonowanie stron się opłaca trzeba poznać jeszcze inne dane. Musisz wiedzieć ile osób wpisuje na przykład frazę filmy reklamowe, w wyszukiwarce. Parafrazują słowa znanego hitu „liczby nie kłamią”. Jeśli około 320 osób wyszukuje tą frazę miesięcznie to pomyśl ilu potencjalnych klientów może zainteresować się Twoimi produktami czy usługami, jeżeli znajdziesz się na pierwszych 3 pozycjach.

Oczywiście dobór odpowiedniego słowa kluczowego również jest sztuką, tak aby skutecznie uniknąć całej rzeszy reklam płatnych itd, ale to już znajdziesz w innych artykułów na moim blogu.

Opłacalność pozycjonowania mierzymy podobnie jak reklamy płatnej. Jeżeli pozycjonowanie sprawiło, że znalazłeś się na 1 stronie wyszukiwarki, na frazę której szuka miesięcznie 100 osób. Przy założeniu że tylko 5% osób, które wejdą na Twoją stronę kupią Twój produkt. Marże na jednym produkcie ustalasz na 30 zł. Dodatkowy zysk to ok. 150 zł miesięcznie. Niewiele ? To są przykładowe kalkulacje dla jednego produktu.

Analiza poziomu sprzedaży i konwersja przydaje się również do oceny opłacalności reklamy stacjonarnej. Po prostu, znając wartość sprzedaży, zanim zainwestujesz np 200 zł na plakaty czy reklamę w prasie, sprawdź za kilka miesięcy ile przyniosło Ci dodatkowo przychodów. Zawsze warto opierać się w każdy przypadku na twardych liczbach, uwzględniając oczywiście skoki sezonowe.

Jak mogę Ci pomóc ?

Po przeczytaniu tego artykułu możesz mieć wiele pytań. Zapraszam Cię do ich zadawania czy to za pośrednictwem komentarzy, telefonu 730 775 333, czy e-maila kontakt@michalszafranski.pl. Zapraszam Cię do kontaktu również w kwestii pomocy przy odpowiednim skonfigurowaniu reklamy, tak aby była opłacalna. Powiedz mi czym się zajmujesz, a ja powiem Ci jaki poziom budżetu reklamowe jest dla Ciebie opłacalny i jaką może Ci dać stopę zwrotu.

A jeśli z tej prostej analizy wyszło Ci że nie stać Cię na płatną reklamę, zapraszam Cię na www.trenermarketingu.pl i darmowy webinar, w którym podpowiem jak promować firmę w sieci, samodzielnie.

michał szafrański

Udanego dnia
Michał Szafrański
 
Bardzo mnie ciekawią Twoje doświadczenia w z reklamą płatną. Podziel się z nimi w komentarzu …

Autor 

Pasjonat Internetu i przedsiębiorczości. Pomagam firmom sprzedawać więcej w Internecie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *